torsdag, september 18, 2008

Hundar, ungar men inget hembryggt äppelvin

Blomman har skickat den här fantastiska bilden som ska bistå oss i jakten på ”Bienvenido” och hans riktiga namn. Vi har också fått en adress i Havanna som vi ska uppsöka. I början av nästa vecka bör saken vara löst.
###
Igår var vi
på Manuel och Ana-Julias granja. En granja är en liten bondgård som (i det här fallet i alla fall) inte ligger på landet utan inne i en by. Där hade de 17 kor och väldigt mycket tomatplantor. Dessutom hundar, ungar men inget hembryggt äppelvin vad jag såg. Det var intressant att se med vad och var de jobbar i vardagen. Flickorna var med och Ana-Jose åt konstgödsel
Mjölken, grädden och osten vi äter kommer härifrån. Dock pasteuriseras den först. Annat var det när Manuels farfar levde. Han brukade ta ett glas varm mjölk rätt från spenen. Manuel berättade också att farfar drack ett halvt glas rödvin med ett rått ägg i till frukost varje dag.
###
Jag trodde ju
att jag skulle magrat av något nu när jag får mat på regelbundna tider och motionerar lite emellanåt. Vågen på gymmet visade dock på 196 lbs. Det är nästan 90 kilo, vilket är personbästa utom juletid.
Det kan bero på att Carmens mat är ganska kalorikrik. Jag har till exempel fått baconsoppa med grädde i, det var bland det fetaste jag ätit sedan jag beställde in en form av smörgås i en bierstube i Mûnchen en gång. Den marknadsfördes i den engelska delen av menyn som ”A bavarian colesterol bomb”.
###
Dagens filmtips: Gone Baby Gone.
Ben Affleck har regisserat denna film där hans bror Casey spelar huvudrollen. Mycket bra och bjuder på ett moraliskt dilemma du kommer att fundera lite över. Betyg 4.
North by northwest:
. En Hitchcockfilm som var bra men som inte riktig motsvarade alla lovord jag hört. Betyg 3.



Inga kommentarer: