onsdag, juli 16, 2008

Yosemite ingen hit

Vad har undermålig research och en mage präglad av China Gardens buffé gemensamt?

Jo, de gör att en resa till Yosemite inte går helt som det var tänkt.

Efter att Ingrid tillbringat halva natten på toalettsitsen var utgångsläget för vår tripp till Yosemite (uttalas jo-se-mitty) inte helt bra. Vi fick starta några timmar senare än beräknat, men vid 10.30 var vi på väg med bilen laddad med toalettrullar och cola-ligth.
Själv menade jag efter att snabbt ha kollat på kartan att resan borde ta cirka 2,5 timmar. Sedan skulle vi ligga inkvarterade på ett mysigt motell i Yosemite.
De inledande timmarna var fina. Vi stannade i småstäder längs vägen och tog bilder och köpte lättsmält mat till Ingrid.
Naturen var spektakulär. Buskig nästan-öken kantades av Sierra Nevadas snöklädda toppar. Vi var upp på över 3000 meter vi ett tillfälle.
Så äntligen efter 4 timmar var vi framme i Yosemite National Park. Det kostade 20 dollar att köra in och vi fick en lite bättre karta än den vi haft tidigare. Vi fortsatte till en visitors information. Och där gick det upp för oss att jag inte borde tagit tanten på Travel Inns ord "you can stay in Yosemite Valley, I know theres a lodge there", på lika stort allvar.
Det visade sig att det var ytterligt sällsynt att man kunde få rum i Yosemite Valley (som låg en och en halv timma bort). Istället fick vi satsa på att köra ytterligare 1,5 timmar (alltså totalt tre timmar till) för att hitta boende utanför parken.
Det ledde till att vi laddade upp med proviant i ett otroligt svettluktande tält som fungerade som supermarket i parken.
I och med den set-backen och att vi till slut var så trötta att vi var färdiga att spy vid åsynen av ytterligare ett fantastiskt bergsmassiv återstår det att se om vi kommer att återvända till Yosemite i morgon. Ingrid menade att vill vi se vattenfall kan vi lika gärna åka till Åkrafjorden. Själv vill jag se de stora träden, resten är inte så noga.
Just nu sitter vi hursomhelst på hotellverandan till Hotell Charlotte (på bilden). Staden heter Groveland och ligger 50 slingriga miles från Yosemite.
Här är det väldigt mysigt. Själva staden är bara 100 meter lång och ligger längs Highway 120.
Här finns också Californiens äldsta saloon som vi just varit och besökt. För första gången någonsin fick jag provsmaka ett par öl innan jag bestämde mig för vilken jag skulle lägga mina slantar på.
Imorgon bitti är det pannkaksbuffé och efter det bestämmer vi om vi åker tillbaka till Yosemite och ser världens största träd (hade ju varit synd att missa), eller raftar här nere (hade nog varit kul) eller dra vidare mot Monterey och Highway 1 (inte dumt det heller).
###
Kolla in bilder från dagen genom att klicka här