söndag, augusti 24, 2008

Bland hästar och hundar

Ingrid hade lust att sitta på hästryggen igen, så igår kapade vi en tuk-tuk taxi (eller cp-moppe som de lite slarvigt kallas hemma) och åkte upp till en liten by utanför Antigua. Där erbjuder det engelska paret Fred (78) och Paula (62) ridning upp längs vulkanen Aguas sluttningar. Eftersom jag inte rider stannade jag kvar och pratade med Paula under de två timmar som Ingrid och Fred var ute i terrängen.
Omringad av 10 sparsamt dresserade byrackor fick jag höra en ganska intressant livshistoria.

Hon och Fred var gamla hippes och i början 70-talet hade de flytt livet i Birmingham för att leva på stränderna runt Goa i Indien. Där livnärde de på att sälja "dope". Under regnperioderna bodde de i ett litet skjul i Himalaya. Där sysselsatte de sig med att samla ved på dagarna. Detta gjorde de under 15 år. Paula berättade att de hande klarat att stoppa undan en slant genom att börja med export, de skickade haschkakor i böcker till folk i Europa.
Efter Indien verkade det som de hade tänkt att bosätta sig i Sydamerika. De satte dock sina sparslantar i aktier bara någon månad innan den stora börskraschen 1987.
Detta gjorde, efter vad jag förstår motvilligt, var tvugna att stanna i Guatemala.
Numera var hennes stora intresse filmer. För närvarande var hon "raving about" The Illusionist, med Edward Norton. Hon hade sett den minst 20 gånger. Jag har inte sett den, men det ska jag göra.
Annars var det Harry Potter som gällde, den senaste filmen hade hon sett på bio i Guatemala City. Det var hennes första biobesök på 40 år. Och mycket hade hänt i utvecklingen av biografer.
- It was like being on a acid-trip, konstarade Paula, och jag tror hon vet vad hon pratar om.
###
Lördag är den stora marknadsdagen här. Vi begav oss dit och köpte varsin keps, Ingrid en ryggsäck och jag ett par tråningsshorts. Marknaden var en upplevelse jag rekomenderar den som åker hit att besöka.
###
Dagens boktips - Ladies av Mara Lee. Efter att ha hållt på och löst i lite olika rätt sega böcker blev jag klar med den här. Tyckte att den blev lite seg, men inte helt ointressant.
Betyg 2.
###
Nu ska jag hem och göra läxor.



4 kommentarer:

Unknown sa...

Faen på tide atnoen sendte meg linken til bloggen din Fredrik! Fint og se at du har fortellerevnen intakt.

Her er alt vel. dib er i semien i cupen, og den nye jobben går strålende.

Du kan sjekke ut bilder fra min USA-tur på på facebook.

Keep it Classy!

Fredrik sa...

Ja, det var pa tiden att du hittade hit. Här välkomnas alla nya läsare med öppna armar. Vi kommer även att köra en kampanj i september där man far en miniräknare om man värvar tre helt nya läsare.

Sköna bilder. USA är nice.

Anonym sa...

Jag fick miniräknaren igår! Den är jättefin.

Viktor

Fredrik sa...

Va bra! Jag fick tag i ett prisvärt parti här på marknaden. För er som undrar så kommer inte nummer 9 funka så bra på miniräknarna. De är för övrigt av märket Shrap (samma modell man kunde vinna på ett av lyckohjulen på Skara sommarland i slutet av 80-talet)