söndag, augusti 31, 2008

Vulkan, fotboll och film

Minibussen till vulkanen Pacaya tog 1,5 timmar och i den träffade vi Alejandro från Costa Rica. Han rev upp traumatiska minnen från mina tidiga tonår.
Väl framme tog det 1,5 timmar till fots för att komma upp till den rinnande lavan som vällde upp ur berget och sedan rann ner för sluttningen. Det var det rejält varmt vid lavan (alltså ännu varmare än man kunde tro på förhand). Det kändes som att stå på ett bastuaggregat på högvarv. Några timmars promenad i hög höjd gjorde att jag kroknade på kvällskvisten och fick bädda ner mig med - Dagens Filmtips 1 - Illusionisten: Paula var ju i eld och lågor över den här rullen. Och den var bättre än jag trodde. Den buttre Illusionistens (spelad av Edward Norton) mest otroliga trick var dock hur han kunde få Jessica Biel att vilja gifta sig med honom. Maken till tråkig människa får man leta länge efter. Betyg 3.
###
I dag var vi på stadion och såg Antigua ta tre, enligt alla jag talat med, överraskande poäng. De vann 2-1 efter efter ett sent vinnarmål som fick publiken att smälla av de sista bomberna på läktaren.
Min man Kevin Kiggan hade ingen stor dag. Borde blivit utvisad redan i första halvlek men klarade sig. I andra bytte tränaren ut honom och han som kom in i stället avgjorde matchen.
Min lärare Katia menar att Antiguaspelarnas dåliga resultat den senaste tiden (eller under flera år, jag vet inte) beror på att spelarna festar för mycket. Och jag kan tänka mig att veteranforwarden Edgar Arriza nog kan dominera diskoteket La Cashbas dansgolv lika elegant, och med hockeyfrillan lika svettigt slängande som han dominerade luftrummet framför Retaltecas backlinje.
###
Att ingen norrman kan uttala ordet sjuksköterska korrekt är ju vetenskapligt bevisat. Men visste ni att denna oförmåga att uttrycka che-ljud även präglar deras spanska? Ingrid säger i alla fall att hon har problem med hijo och liknande ord. För en väschötte ligger det dock perfekt i gommen.
###
Videobutiker är ju något som betyder mycket för de flesta av oss. Åkes video i Skara, Marilyn i på Vasagatan i Göteborg och Showtime i Oslo är några av de videobutiker jag frekventerat genom åren. Men den som ligger mig allra närmast hjärtat är nog Cindys present och video i Halmstad. Butiken låg i en källare och drevs av asiater. Lukten var både obestämbar och obetalbar. Jag brukade ta med vänner som var på besök ner i butiken bara för att de skulle få dra in ångorna av gud-vet-vad i sina lungor. Hur de klarade att få stället att gå runt på sina 10 kronors videor verkade också vara ett mysterium eftersom det i stort sett bara var jag och Edberg som hyrde någonting där. Antagligen var det pengatvätt för tyngre kriminalitet som gällde. Jag tror inte heller att de sålde så mycket presenter.
HURSOMHELST i dag hittade vi en ny fantastisk butik. Den heter http://www.jennystardvd.com/ och ligger tvärsöver gatan. Strömmen hade gått nör vi var där, så det var lite mörkt. Men bland skuggorna så skymtade jag idel klassiker. Vi hyrde Dagens filmtips 2 - Alla presidentens män: Detta är en film jag letat efter länge och nu fick jag äntligen tag på den. Blev inte besviken. Den här typen av 70-talsfilmer är fantastiska. Betyg 5.

Inga kommentarer: