torsdag, augusti 28, 2008

Här kommer dagsrapporten

Många läsare har hört av sig och bett mig beskriva hur en alldeles vanlig dag i Antigua ser ut. Och eftersom jag, precis som Kung Karl XIV Johan gjorde, lever efter devisen "Folkets kärlek min belöning " kommer här ett typiskt dagsschema för er man i Central Amerika -Don Federicò.
06.38: Vaknar av mig själv, försöker slå ihjäl en mygga som plågat mig hela natten och halvslumrar vidare.
07.12: Vaknar på allvar när Senora Carmen tjoar "Fredrik y Catalin es desayuno!".
07.16: Frukost. Ingen har varit den andra lik, men bönor finns alltid med.
07.40: Jag och Catherine går till skolan som ligger 5 minuter bort.
08.00: Lektion med Katia.
10.00: En halvtimmes rast och snack med Ingrid. Idag berättade hon att de dansat salsa och mambo hos deras familj igår kväll.
10.30: Ny lektion.
11.30: Lektionen avslutas med två parti Skip-Bo, som är ett kortspel som liknar Uno. Jag vet inte helt om det bättrar på min lingvistiska förmåga, men det är ganska kul.
12.00: Slut på lektionen och dags för fria aktiviteter. I dag var jag till exempel på marknaden och köpte The Illusionist (Paulas med hundarnas favoritfilm) på dvd. Kostade 12 kronor och de sa att den var på engelska, återstår att se.
13:00 "Fredrik y Catalin es Almuerzo!". Lunch, idag hade vi kött och en mycket god form av potatissallad som bara bestod av potatis, gurka och utspädd majonäs och lite salt, men den var alltså mycket god. Och bönor.
13: 35 Siesta.
16.01. Ingrid kommer förbi och hunden Camilo (samma ras som Milou i Tin-tin tror jag) skäller ut henne och jagar henne mot min trappa.
17.32: Vi går till Antigua Gym och tränar. Idag löpte jag lite grann och ryckte sedan ganska oengagerat i några maskiner. Ingrid gick på ett pass bodysculpturing som såg svettigt ut. Igår var vi förresten på spinning. Här var inte instruktören någon hypertränad gymtjej i tajta trikåer. Istället var det en rundlagd kille som inte cyklade utan bara gick om kring och skrek "Arriba, arriba". Men det funkade bra.
18.27: Det börjar regna (den här tidpunkten kan variera lite, men det regnar nästan varje eftermiddag/kväll. Och åskar det inte så händer det titt som tätt att någon smäller av ett fyrverkeri. De firar det mesta med fyrverkeri här.)
19.13: "Fredrik y Catalina es cena!". Middag. Idag hade vi soppa med spagetti, biff och grönsaker plus några små burritolikande saker (hette nåt i stil med chochingas?). Och bönor.
19.47: Tillbaka på rummet för läxläsning.
23.07: Natti, natti,
Så går no dagan här i Guatemala.
###
På söndag ska jag på fotbollsmatch och kolla in Antigua GFC mot Juv. Reltalteca i Guatemalska motsvarigheten till Superettan. Sonen i huset, Manuel som är i min ålder, berättade att laget var på dekis och att det inte var mycket att hurra för längre. Han räknade med runt 500 tappra själar i publiken på söndag. Senora Carmen gav uttryck för att jag skulle hålla för öronen på arenan. Jag vet inte om det beror på att det är risk för att jag kommer att lära mig obsceniteter på spanska eller om det är så att de bränner av mycket högljudda fyrverkerier.
Jag googlade laget och har redan hittat min favoritspelare. Han har nummer 11 och heter något så stabilt som Kevin Kiggan.
###
På lördag tror jag att vi ska upp på Payaca, en av vulkanerna här. Då blir det till att stiga upp i svinottan. Klockan 6 går bussen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

llamo Kåre. vivo en appartemente en oslo con mi esposa.

Faen heller - jeg vil også til fjerne strøk for å øve opp spansken!

Anonym sa...

Buenas dias, Hay un gato