måndag, augusti 18, 2008

Resplaner och fläskkotletter

I morgon drar vi vidare till Guatemala.06.45 kommer vi att ta en båt till Mango Creek, därifrån en färja till Ponta Gorda, därifrån ny båt till Livingstone (som ligger i Guatemala). Efter det en liten båt uppför floden Rio Dulce till staden med samma namn. Därifrån finns två alternativ. Har vi tur kan vi hoppa in en minibuss direkt till Antigua. Annars får vi åka med normal lokaltrafik för att komma till Guatemala City och sedan vidare till Antigua. Av det vi hört från andra så känns det bäst om man klarar sig utan att åka via Guatemala City. Får se om vi kommer ända till Antigua imorgon eller om vi får stanna och övernatta på vägen.Efter att ha läst in oss lite på Antigua så har vi fått stora förväntningar på den staden. Vi siktar på att ta minst två veckors spankkurs där om allt är då bra som det verkar. Enligt Gwyn, som vi träffade i Vorazol, så ska den kristna skola vara bäst men också dyrast. Vi får undersäka mer när vi kommer fram.
###
Maten här i Belize har, som tidigare nämnts, varit över förväntan. Själv har jag botaniserat i det rika urvalet av olika sorters fläskkotletter som har erbjudits. Tillsammans med potatismos och stekta grönsaker har de flesta varit utsökta. Fisken är också god. På båten hit fick vi till exempel grooper och snapper, som var väldigt delikata tillsammans med ris och bönor. En förrätt jag inte har stött på tidigare är cerviche. Den hade dom i Mexiko också. Det är en slags citronbaserad salsa med räka, havskräfta eller hummer i som man äter till nachochips eller kex. ###
Folk kindpussas. När man säger hej då till tjejer så kindpussas det väldigt mycket. Har det modet kommit till Skandinavien än? Själv har jag inte riktigt fått in rutinen på det där, men jag har märkt att damerna hänger kvar med kinden vänd mot min mun en extra sekund när det vankas avsked. Svenne Banan här började ju inte krama folk förrän han var gott över 20, så det tar väl ett tag att få in detta som en naturlig del i mitt sociala interagerande. På tal om det så menar Ingrid att svenska herrar har en egen version av den sociala hälsningskramen som hon kallar "svenskeklemmen". Den påminner mer om när en fotbollsspelare kramare om en annan och med sin ena arm, relativt bryskt, trycker den andres huvud mot sitt bröst.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tar en kik på er intressanta resa då och då och NU vill jag bara berätta att jag varmt kan rekommendera Probigua, där jag läste och engagerade mig i när jag bodde i Guatemala. De har även ett projekt som innebär att man åker upp till bergen med "biblioteksbussar" för att ge indianbarnen möjlighet till litteratur. Bodde även i en av de anställdas familj, och tycker även att detta är värt att prova på.

Skickar med länk med kontaktuppgifter så har ni fler än ett alternativ. För det finns MÅNGA spanskskolor i Antigua.

Annat tips: Bestig en av vulkanerna.

Lyllos er, Guatemala är det bästa som finns!

Ha det gott!

Sofia, grannen i Ardala-
http://www.probigua.org/files/es/content-5.html

Fredrik sa...

Hej! Det var inte igâr! Kul att du hör av dig.
Ska kolla upp ditt tips, hade ju inte varit dfel att âka runt med en bokbuss. Eftersom vi antagligen kommer att stanna här nâgra veckor kan det ju vara vettigt att ha nâgot meningsfullt att fördriva tiden med.
Ska definitivt upp pâ en vulkan. Har du tips pâ nâgon bra guide/arrangör?

Anonym sa...

Min skola rek. en arrangör, som jag använde de flesta gångerna vad jag än skulle göra. Oftast har skolorna ett samarbete eller kan rek. några som de vet är ärliga, och ej tar överpris. Tips för vulkanen: kängor, ej skor.
Det finns många olika slags volontärarbete man kan utföra om man är intresserad av det, även om det så handlar om bara någon dag här och där.
Proyecto Mosaico Guatemala är en org. som har stort utbud. Drevs tyskt/kanadensiskt när jag var där.
http://www.promosaico.org/
3a Avenida Norte # 3

"que te vaya bien"

Fredrik sa...

Tack för tipsen! Ska kolla upp detta. Tror det blir vulkan nästa vecka, dock utan kängor. Far hoppas att det gar bra ända.