lördag, augusti 09, 2008

Mulet och förkylt

Eftersom jag inte dykt sedan Austalien sommaren 2000 var jag tvungen att ta ett resfreshment dive, för att vara redo att hoppa ner i Blue Hole (där dyker man ner till 40 meter). Detta gjorde jag i går och det var kul. Dock inte lika fantastiskt som jag mindes det från Australien. Ingrid följde med båten ut och snorklade medan vi andra var nere och kollade in akvariefiskarna och korallrevet.
Totalt var vi 14 betalande och 4 instruktörer med på båten. Och det var ett sällsamt dystert gäng. Lite konstigt med tanke på att dykning är en livsbejakande och häftig upplevelse som brukar få folk på bra humör. Ingrid undrade om vi hade sett lik på botten eller vad det var som hade hänt.
Särskilt en kvinna såg synnerligen bedrövad ut. Hon var av pigmenttypen att döma från de skuggigare delarna av England. Dessutom hade hon nog lätt för att få blåmärken för hon hade ett par rejäla, bland annat i ena knävecket. Detta blandat med att hon fått saltvatten i cyklopet och blivit så rödögd en människa kan bli, toppat med att sminket hade kletat sig över det rödflammiga ansiktet gjorde att hon inte direkt såg ut att ha en av livets ljusaste stunder. Men nog om det. Jag satt nog och såg rätt deppig ut själv (särskilt efter att mitt försök att lätta upp stämningen genom att låtsas att jag vunnit OS-guld när de delade ut dyktuberna föll platt).
I dag hade vi tänkt att dyka i Blue Hole som alltså ska vara någonting alldeles extra. Ingrid har dock blivit förkyld, och att ge sig ner på 40 meter utan att kunna jämna ut trycket i öronen är inget att rekommendera. Vi satsar på att ta det på måndag i stället.
I dag har vi istället tagit det ultra-slow och mest legat inne på rummet och läst och kollat på TV (när vi väl gick ut fick jag dock höra att jag inte tog det tillräckligt slow - "Hey man, stop running so fast. Go slow, man", - av ett gäng rastakillar som satt och slappade på en bänk.)
###
Det tog någon dag att vänja sig vid Cayes Caulkner, men nu trivs jag ypperligt. Folk är väldigt avslappande, alla hälsar på alla och maten är riktigt fin.
###
Imorgon tror jag att vi tar båten till San Pedro och kollar in läget där.

Inga kommentarer: